5/13
  • Pages
  • Editions

STIHO BEZORGT ELEKTRISCH IN AMSTERDAM EN HAARLEM

‘Dit is pas het begin’

Sinds september krijgen Stiho-klanten in de regio Haarlem en Amsterdam hun materialen bezorgd met Stiho’s eerste elektrische vrachtwagen. In gesprek met de chauffeur, de logistiek planner en de programmamanager logistiek.

Van links naar rechts: Mohammed Ben Hadi (chauffeur), Michael Leenstra (logistiek planner) en Mark Bos (programmamanager logistiek).

De redactie van het Stiho Magazine mag een rondje mee met de elektrische vrachtwagen. Het eerste wat opvalt, is hoe snel we weg zijn bij het stoplicht. “Dat was in het begin wel even wennen”, lacht chauffeur Mohammed Ben Hadi. Mohammed werkt bij Van Santen GRP, een van de logistieke partners van Stiho. “Toen ik de vraag kreeg of ik in een elektrische vrachtauto wilde rijden, was ik meteen enthousiast. Het is de toekomst.”

‘We willen het liefst álle klanten elektrisch beleveren’ Eenmaal terug schuiven we aan bij Michael Leenstra, logistiek planner, en bij Mark Bos, programmamanager logistiek. Mark trapt af: “Verduurzaming is ontzettend belangrijk voor Stiho. We verduurzamen ons assortiment en onze diensten steeds verder. Transport draagt bij aan CO₂-uitstoot.

Hoe duurzamer we dat kunnen regelen, hoe beter.” Mark vertelt dat toen er bij Stiho voor het eerst werd gesproken over de aanschaf van een elektrische vrachtwagen, iedereen het liefst direct álle klanten in Nederland elektrisch zou beleveren. “Elektrisch rijden betekent anders omgaan met afstanden en dus met planning. We moesten eerst ervaring opdoen en daarom zijn we gestart met één vrachtwagen.” Michael knikt. “We moesten eerst gaan ontdekken hoe ver we met de wagen konden rijden. Inmiddels zijn we een paar maanden verder en weten we hoeveel klanten we ongeveer kunnen beleveren. We kunnen nu de materialen van onze klanten in Haarlem en Amsterdam elektrisch bezorgen. Daarin is de samenwerking met Van Santen én truckbouwer MAN heel belangrijk. Zij vinden deze duurzame ontwikkeling net zo cruciaal als wij.”

Onze trots: de eerste elektrische vrachtwagen van Stiho. Groen transport voor onze klanten in Haarlem en Amsterdam.

Supersnel optrekken is niet handig

Mohammed vertelt dat hij steeds langer doet met een volle accu. “Omdat de motor enorm veel vermogen heeft, kun je er net zo snel mee optrekken als met een snelle personenauto. Maar snel optrekken vraagt veel accucapaciteit, helemaal als de wagen zwaar beladen is. Rustig rijden is het beste voor de accu.” Klanten zijn enthousiast als ze zien dat Mohammed in een elektrische vrachtwagen aankomt. “Ze vinden het goed dat Stiho dit doet.” Mark: “Inmiddels zijn er zelfs klanten die een verzoek indienen om elektrisch beleverd te worden. Begrijpelijk ook, want aannemers moeten steeds meer aantoonbaar duurzaam gaan werken. Materialen elektrisch laten bezorgen heeft daar positief invloed op.”

Op naar volledig duurzaam transport

Mark: “Dit is pas het begin. Het is onze ambitie om begin 2024 niet alleen Amsterdam en Haarlem elektrisch te beleveren, maar ook Den Haag, Rotterdam en Utrecht. We gaan voor volledig duurzaam transport in 2028.” Overigens is niet alleen de vrachtwagen elektrisch; voor de kooiaap geldt hetzelfde. Mohammed besluit: “Ook ideaal is dat ik nooit meer rekening hoef te houden met milieuzones. Én er wordt niemand meer wakker van een ronkende diesel als ik om kwart over 6 kom lossen in een woonwijk.”

Was dit interessant? Deel het!

Nog meer interviews lezen?

Bekijk onze online magazines

Terug naar inhoudsopgave