DUURZAAMHEIDSBELEID DEFINITIEF OP DE KAART BIJ STIHO

‘Circulair’ is het sleutelwoord voor de toekomst

Duurzaamheid. Iedereen weet wat het is, maar toch ook weer niet als je wat verder vraagt. Terwijl iedereen in onze branche er vanaf morgen aan zou kunnen meewerken en er eigenlijk ook aan mee móét werken. Wat zijn we bij Stiho op dat gebied aan het doen, waarom en wat merken onze klanten en leveranciers daarvan – nu en straks?

De werkgroep duurzaamheid van De Stiho Groep. Van links naar rechts: Bram Beuker, Björn op den Brouw, Andries Johannesma, Phyllis Eeckhout, Roel Laban.

We spraken met drie leden van de werkgroep duurzaamheid van DSG, waarvan Stiho deel uitmaakt. Die werkgroep houdt zich zeker niet alleen bezig met beleid en strategie, maar vertaalt het beleid ook door naar de Stiho-bouwpleinen.

Overtuiging “In het voorjaar van 2021 ben ik bij Stiho – of eigenlijk DSG – gestart om de ambities op het gebied van duurzaamheid te gaan realiseren. Duurzaamheid is één van de vijf strategische pijlers die DSG richting 2025 heeft neergezet, als Stiho 100 jaar bestaat.” Aan het woord is Roel Laban, programma manager Duurzaamheid. “Dat streven naar duurzaamheid is bij Stiho uit de overtuiging ontstaan dat het anders moet en dat we het ook anders willen. Stiho is een familiebedrijf en voelt zich ook daarom sterk verbonden met de toekomst en met de volgende generaties. Een duurzame bedrijfsvoering kost tijd en dus ook geld, maar die investering wordt met overtuiging gedaan. Dat ligt soms anders bij een bedrijf dat door beurskoersen wordt geregeerd. Daarnaast is er zeker ook een zakelijk motief: de wet- en regelgeving verandert en vraagt er simpelweg om dat je als bedrijf mee gaat in de ontwikkelingen. Er liggen in onze branche voor alle bedrijven die daarin actief zijn grote kansen om in te zetten op duurzaamheid en daar ook zakelijk van te profiteren.”

Roel Laban, programma manager Duurzaamheid.

Björn op den Brouw, manager Assortiment.

Duurzame alternatieven “Twee belangrijke thema's in ons (duurzaamheids)beleid voor de komende jaren zijn circulaire concepten en verantwoord ketenbeheer”, vervolgt Roel. “Stiho wil in 2025 dé autoriteit zijn onder de groothandels in bouwmaterialen op het gebied van circulair ondernemen. Ten eerste willen we ‘circulair’ zo veel mogelijk in ons productassortiment doorvoeren en we willen er ‘diensten’ aan gaan toevoegen. Daarbij moet je bijvoorbeeld denken aan kennis die we beschikbaar stellen aan onze klanten om mee te doen aan aanbestedingen, want circulair bouwen is daar inmiddels een vast onderdeel van aan het worden. Maar ook op logistiek gebied zijn we circulair aan het denken, bijvoorbeeld door reststromen van en voorraden naar de bouwplaats zo veel mogelijk te combineren.” Manager Assortiment Björn op den Brouw is ook lid van de werkgroep duurzaamheid en voegt zich in het gesprek: “Het verduurzamen van het assortiment is misschien wel het meest tastbare gevolg van ons beleid op dit moment. We willen voor elk product in ons assortiment een duurzamer alternatief op de plank hebben. Zo zijn we nu bezig met een pilot met circulair beton (beton veroorzaakt wereldwijd 9% van de CO2-uitstoot) en zoeken we naar meer bio-based artikelen, bijvoorbeeld op basis van bamboe.”

‘In 2050 moet 100% van het bouwmateriaal circulair zijn’

Andere kijk “Naast die concrete producten geven we ook steeds vaker adviezen met een duurzaam karakter. Denk daarbij aan houtskeletbouw in plaats van een betonnen constructie. En al ons hout is FSC® of PEFC – dus voor elke boom die gerooid wordt, wordt er minimaal één teruggeplaatst. Maar we willen vooral in samenwerking met onze klanten en leveranciers tot andere oplossingen komen. Vergeet niet dat in 2050 100% van het bouwmateriaal circulair moet zijn en Stiho wil daarin vooroplopen. Dat betekent dat je aan het begin van een project met andere ogen gaat kijken, namelijk hoe je het gebouw straks weer uit elkaar kunt halen en de materialen weer opnieuw kunt gebruiken. Dat vergt echt een andere kijk en is ontzettend mooi om samen met klanten en leveranciers te doen.”

Adviesfunctie Dat kan Bram Beuker, nationaal accountmanager bij Stiho en ook lid van de werkgroep, zeker beamen: “Ik zie steeds vaker dat klanten met duurzaamheid en circulair bouwen aan de slag willen, maar er ook vaak moeite mee hebben hoe ze dit moeten doen. Stiho kan daar een rol in spelen, want we hebben al veel kennis opgebouwd die we graag delen. Wij hebben een adviesfunctie en die kan nog wel beter worden benut. Ik zie op de korte termijn vooral veel kansen bij kleinere projecten en renovatieklussen. Daar zijn geen grote voorraden van materialen nodig en kunnen we meedenken in een duurzame realisatie. Zo gaan we binnenkort een pilot draaien bij een project waarbij een aantal woningen een circulaire badkamer krijgt: daar worden panelen van (circulair) composiet over de wanden heen geplaatst en staat er in een dag een nieuwe badkamer. Ik vind het mooi om te zien dat je zo in de praktijk dus echt een bijdrage kunt leveren om de keten steeds duurzamer te maken.”

Was dit interessant? Deel het!

Wil je meer weten over duurzaam en circulair bouwen?

Terug naar inhoudsopgave

image