BOUWBEDRIJF SCHIMMEL HERSTELT STORMSCHADE LEERSUM

‘Schadeherstel is crisismanagement’

De bewoners rond Leersum kregen op vrijdag 18 juni te maken met de verwoestende kracht van de natuur. Door de storm waaiden duizenden bomen om, complete bospercelen gingen tegen de vlakte en de schade aan woningen was gigantisch. Albert Wanner en zijn team van Bouwbedrijf Schimmel uit Amerongen herstelde een deel van de woningen van woningcorporatie Heuvelrug Wonen.

Albert Wanner van Bouwbedrijf Schimmel: “Stiho kon heel snel honderden dakpannen leveren.”

Albert Wanner is sinds 2009 samen met compagnon Gert Morren eigenaar van Bouwbedrijf Schimmel. Op de vrijdagavond na de storm kreeg Albert tientallen telefoontjes. “Ik was net onderweg naar huis toen één van mijn particuliere klanten belde. Hij vertelde dat er een enorme boom op zijn woning was gevallen. Ik keerde om en heb sindsdien bijna non-stop gewerkt.” Albert vroeg zijn team om op de zaak te blijven. “Iedereen was er en stond klaar om te helpen.” De Veiligheidsregio in Utrecht kwam direct in actie. Tientallen ambulances, brandweerwagens en politie: iedereen was op de been. Leersum zelf was niet goed meer bereikbaar, de straten lagen vol omgewaaide bomen. Albert vervolgt: “We zijn een echte dorpsaannemer, toen ik door het dorp liep werd ik door veel mensen aangesproken voor hulp. Ons team is dezelfde avond nog aan de slag gegaan om daken tijdelijk dicht te zetten en noodreparaties uit te voeren. Dat hebben we ook de hele zaterdag gedaan.

Vanwege de vele schades moesten we kiezen wie we konden helpen. We hebben toen besloten om een klein aantal particulieren en onze opdrachtgever Heuvelrug Wonen te steunen.” Samenwerken “Wij gingen aan de slag met de sociale huurwoningen die schadeherstel nodig hadden. Denk aan afgevallen dakpannen, kapotte dakramen, platte daken met gaten erin, scheuren in muren, kapotte overstekken en goten, rijen afgewaaide nokvorsten en zelfs ontzette muren. Ik was ter plekke in Leersum om lijsten te maken van alle meldingen die binnenkwamen. Daar coördineerde ik alles en kon ik ploegjes mensen sturen naar de plekken waar dat nodig was. Het was echt crisismanagement – ook voor de hulpdiensten. Iedereen werkt samen, je hebt elkaar nodig.”

Albert bestelt bij voorkeur zijn materialen online. De grootste voordelen volgens Albert: “Je kunt bestellen wanneer het uitkomt, je ziet wat de voorraad is én je krijgt meteen een orderbevestiging.” Wil je ook online bestellen? Maak hier eenvoudig een account aan.

‘We zijn een echte dorpsaannemer, ik werd door heel veel mensen aangesproken die mijn hulp vroegen’

Honderden dakpannen Albert en zijn team konden snel aan de slag. “Doordat we veel voor Heuvelrug Wonen werken, weten we precies welke materialen er in de woningen zitten en welke pannen er op het dak liggen. We belden Stiho en konden heel snel honderden pannen bestellen. Stiho regelde direct na het weekend verschillende monsterpannen voor de daken met speciale pannen. Zo konden we snel schakelen.”

Stiho leverde behalve de dakpannen ook dakramen, afdekzeilen, gipsplaten voor plafonds, stenen en plaatmateriaal om tijdelijk af te timmeren. “Het is prettig dat Stiho meedenkt. Al zolang ik me kan herinneren werkt Schimmel samen met Stiho. We komen bij de vestiging in Veenendaal en in Utrecht.” Albert pakt nog een kop koffie. “De laatste schade in Leersum is nu, in september, pas helemaal hersteld. Op naar het volgende project!”

Velux tuimelvenster

  • 55 x 78 cm
  • Gelamineerd veiligheidsglas HR++
  • Type: GGL

Koramic dakpan Tuile du Nord

  • Natuurrood
  • 304 x 221 mm
  • 21 stuks per m2

Rockwool RockRoof Sidefix Base

  • 600 x 60 x 8 cm
  • 3,6 m2
  • Isolatie hellend dak

Was dit interessant? Deel het!

Nog meer interviews lezen?

Terug naar inhoudsopgave

image