AC BORST BOUW BV RENOVEERT 104 JARENVIJFTIGWONINGEN

'Renoveren is communiceren'

Het duurt nog zeker een jaar voordat alle bewoners aan de Poelven in Castricum weer in hun huis kunnen, maar daar krijgen ze veel voor terug: een volledig gerenoveerde woning met energielabel A in plaats van D/E.

Cor de Boer (links) en Arie van der Boon

In een smalle straat waar aannemer AC Borst met 30 man en 23 ketenpartners werkt aan de renovatie van 104 woningen, zou je verwachten dat het er vol staat met busjes en bouwmaterialen. Dat valt reuze mee. Bewoners kunnen de auto nog gewoon kwijt en de bouwplaats straalt rust uit. In de keet spreken we projectengineer Cor de Boer en uitvoerder Arie van der Boon. Bestek en tekeningen vooraf aangeleverd Voor Cor is het niet de eerste keer dat hij aan dit project werkt. Cor: “Zo’n 25 jaar geleden werkte ik ook aan de renovatie van deze woningen. In maart 2019 werd het project van woningcorporatie Kennemer Wonen ons opnieuw gegund na een aanbesteding. Eind september zijn we gestart. In dit project komen zowel nieuwbouw als renovatie samen, dat gebeurt niet zo vaak. Daardoor komen alle disciplines voorbij.

Alle woningen worden gerenoveerd en asbest wordt gesaneerd. Binnen worden de badkamers en keukens vervangen, op de verdiepingsvloer wordt een zwevende betonvloer aangebracht in verband met geluid en brandwerendheid. Bij de 98 duplexwoningen in het plan krijgen de bovenwoningen een dakterras en de woningen op de begane grond krijgen een aanbouw en een andere indeling. Aan de buitenzijde worden de achtergevels geïsoleerd en voorzien van steenstrips. De daken worden volledig gerenoveerd en op elke woning komen zes PV-panelen. Er komen nieuwe kunststof kozijnen en koudebruggen worden geïsoleerd. Dit gaat de bewoners fors schelen in de energiekosten.”

De woningen gaan van energielabel D naar energielabel A, dat scheelt de bewoners flink in de energiekosten

Op weg naar gasloos en energieneutraal Arie: “Met de duurzaamheidsambities van de overheid in het vooruitzicht zie je dat woningcorporaties veel woningen nu al gaan renoveren. Gasloos lukt nog niet overal, maar beter isoleren wel. 80 procent van ons werk bestaat uit renovatie-opdrachten. Omdat we met veel partners werken, is goed overleggen een must. Renovatie is communicatie!” In de keet hebben Arie en de voorlieden van alle partijen een dagelijkse dagstart van een kwartier. “We bespreken de planning. Wat loopt er goed, wat hebben we niet gehaald en waarom niet? Het kan gebeuren dat de timmerman niet verder kan, omdat hij wacht op de installateur. We bespreken dan de knelpunten en hoe we dat kunnen oplossen. We werken hiervoor met KYP (zie kader, red.).”

De communicatie met bewoners verloopt via een bewonersbegeleider. Cor: “Dat is belangrijk, want mensen zitten tijdelijk in een wisselwoning en moeten soms twee keer verhuizen. Dat heeft impact. We hebben met bewoners en omwonenden een app-groep. Als er ergens een bus op een onhandige plek staat, dan wordt dat direct opgelost. Tegelijkertijd kunnen wij bewoners laten weten wanneer de straat bijvoorbeeld tijdelijk is afgesloten vanwege groot materieel.”

Tijdens de dagstart zitten alle voorlieden samen aan tafel. Door dagelijks naar de planning te kijken is het mogelijk om snel te schakelen.

Just in time leveren Omdat er wordt gewerkt in een woonwijk, is het wenselijk om er zo min mogelijk met groot materieel te komen. Stiho levert alle bouwmaterialen voor het casco werk, van dakplaten en dakpannen, kalkzandsteen, metselstenen, mortel, folie tot gipsplaten, balkhout, geïsoleerde kantplanken en raamdorpelstenen. Cor: “Stiho zorgt ervoor dat al deze materialen gecombineerd kunnen worden aangeleverd. Dat is handig, want zo kunnen we telkens bouwmaterialen verwerken en komt de krappe ruimte niet onnodig vol te staan. Stiho denkt op logistiek vlak mee en dat is nodig bij een project als dit. Zo beperken we met elkaar de logistieke bewegingen en dat is ook belangrijk wegens de eisen rond stikstof, die voortvloeit uit de ontheffing voor de flora en fauna.”

In februari 2021 zijn alle bewoners teruggekeerd naar hun woning. Of Cor er bij de volgende renovatie over 25 jaar weer bij is? “Ik hoop dan met pensioen te zijn,” lacht hij.

PLANNEN MET KYP

AC Borst werkt al jaren met planningssysteem KYP, wat staat voor Keep Your Promise. Tijdens de dagstart zitten alle voorlieden van alle partijen samen aan tafel. Er wordt gekeken naar gisteren (wat ging er goed, wat moet worden opgepakt), naar vandaag (wat staat er voor vandaag op de planning, wie doet wat en zijn er knelpunten) en naar morgen. Tijdens de dagstart worden zaken getackeld en afspraken gemaakt. Doordat er dagelijks naar de planning wordt gekeken, is het mogelijk om snel te schakelen. Daarnaast maakt deze manier van werken ook inzichtelijk of er ruimte over is bij sommige partijen. Arie: “Zo had een van onze partners tijd over. We zetten hem nu ook in voor andere werkzaamheden, waardoor alles soepel blijft lopen.”

In de keet hangt de dagplanning op papier, maar het systeem staat ook op de pc, laptop en telefoon, zodat je altijd en overal kunt zien hoe de planning ervoor staat. “Werken met dit systeem betekent voor iedereen dat hij zijn verantwoordelijkheid neemt. Een keten is tenslotte zo sterk als de zwakste schakel.”

Was dit interessant? Deel het!

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws

Terug naar inhoudsopgave

image